بازی جنگ HeDgemony نوعی بازی نظامی رومیزی با گزینههای راهبردی است که به دنبال درخواست وزارت دفاع آمریکا از موسسه َرند و با هدف کمک به ارتقاء سطح مهارتهای تیم تدوین کننده راهبردهای دفاع ملی ایالات متحده در پنتاگون در سال 2018 تهیه و در سال 2020 نیز بهعنوان اولین بازی جنگ تجاری در خارج از بدنه حاکمیت به عموم عرضه شد. HeDgemony از جمله بازیهای جنگی است که علاوه بر افزایش عیار فرماندهی و ارتقاء سطح تصمیمگیری فرماندهان در ژانر ایفای نقش، به توسعه تفکر راهبردی و آینده نگر و خلق راهبرد در بخشهای نظامی و سیاسی نیز بسیار کمک میکند. نظر به مشارکت عناصر فرامنطقهای و نقش آفرینی قدرتهای جهانی در این بازی، اصلیترین و شاید مهمترین نقطه تمایز آن با دیگر بازیهای جنگی، مشارکت و رقابت راهبردهای کلیدی در مقیاس جهانی با وجود انگیزهها و مشوقهای ملی، محدودیتها و اهداف کلیدی مورد نظر میباشد. در این گزارش، با ارائه کلیاتی از بازی جنگ HeDgemonyدر سطح کلان و راهبردی، ضمن توصیف کلی و طرح مباحث اصلی بازی، تلاش داریم با اعتبار سنجی و الهامگیری درست از این نمونه بازی بهعنوان یک ابزار، به بخشهای مختلف نظامی و غیرنظامی کشور برای توسعه تفکر راهبردی و آیندهنگر، از طریق خلق نمونههای مشابه و ترویج یک الگوی موفق بومی کمک کنیم.
علاقمندان برای دریافت کامل محتوای پژوهش میتوانند با دبیرخانه اندیشکده تماس حاصل فرمایند.