تدوینگران راهبرد دفاعی و تصمیمگیران سیاسی در ایالات متحده همواره با این چالش روبرو بودهاند که چگونه میتوان اسنادی راهبردی را به گونهای توسعه داد که بتواند در ایجاد و حفظ نیروهای مسلح مؤثر در میدان نبرد برای جلوگیری از وقوع جنگ و تأمین امنیت ملی در تناسب با راهبرد ملی به وزارت دفاع ایالات متحده کمک کند. تاریخچه طراحی بازی جنگ در مؤسسه رَند به پس از جنگ جهانی دوم بازمیگردد. این مؤسسه برای تولید بازیهای راهبردی خود از دانشمندان بزرگ حوزه نظریه بازیها همچون “جان نشَ هِجِمونی” نیز استفاده کرده است. هجمونی یک بازی رومیزی راهبردی است که به منظور شبیهسازی توانمندیها و راهبردهای ایالات متحده در جهان و تأثیرات اقدامات و راهبردهای آن دولت بر مسائل بینالمللی طراحی شده است. در این بازی تیمهای مختلف در قالب نقشهای متنوع دولتهای تأثیرگذار بر تحولات راهبردی بینالمللی بر اساس ویژگیها و توانمندیهای خود به ایفای نقش میپردازند و نتایج حاصله از تصمیمهای خود در محیط بینالملل را مشاهده میکنند. چنین فضایی به راهبردنویسان این فرصت را میدهد که تأثیر اقدامات خود، شرکا و رقبای خود در محیط بینالملل را درک کرده و تصویر شفافی از نتایج و برآیند اقدامات و رویدادهای حاصله از آن به دست آورند. بازی هجمونی یک خمیر بازی را برای تیم نویسندگان راهبرد دفاع ملی ایالات متحده فراهم میکند تا آنان بتوانند رویکردهای مختلف راهبرد دفاعی را با یکدیگر مقایسه کنند. مخاطب اصلی این نوع از بازیها میتواند شامل طراحان دفاعی، برنامه نویسان، طراحان بودجه، مدیران، تحلیلگران، و سیاستگذارانی باشد که در راستای برنامههای دفاعی کشور به دنبال تدوین راهبرد و برنامهریزیهای اجرایی هستند. همچنین علاوه بر این افراد، مخاطب هدف برای این بازی میتواند دربرگیرنده کالجهای جنگ، دانشگاهها و یا نهادهایی که در آن راهبرد و سیاست دفاعی آموزش داده میشود و همچنین علاقمندان به بازیهای جنگ باشد.
علاقمندان برای دریافت کامل محتوای پژوهش میتوانند با دبیرخانه اندیشکده تماس حاصل فرمایند.